Blog

’Ik help de mens zoals ik zelf ook graag geholpen wil worden’

Wanneer je kiest voor Sikkenk haarspecialisten, word je geholpen door gediplomeerde en vakbekwame specialisten die luisteren naar jouw verhaal. In deze reeks stellen we enkele van onze medewerkers aan je voor. Martine (45) kwam dertien jaar geleden met een bijzondere reden bij Sikkenk haarspecialisten terecht: ‘Toen ik zag hoe goed mijn moeder werd geholpen in haar zoektocht naar een haarwerk, besloot ik de overstap te maken.’ 

Martine

Bijzondere reden

‘Ongeveer 15 jaar geleden kreeg mijn moeder borstkanker,’ begint Martine haar verhaal. ‘Ik kan me nog goed herinneren hoe heftig die periode was. Omdat mijn moeder haar haren zou verliezen, gingen we op zoek naar een haarwerkspecialist in de buurt. Zo kwamen we bij Sikkenk haarspecialisten terecht. Ik mocht mee naar de winkel en herinner me dat bezoek als heel bijzonder. Het raakte me echt. Op dat moment had ik tevens een punt in mijn leven bereikt waarop ik me afvroeg wat ik écht wilde. Ik zat al een tijd in het kappersvak en vond het leuk, maar miste de diepgang. Die diepgang vond ik bij Sikkenk haarspecialisten. Toen ik zag hoe goed mijn moeder werd behandeld en wat dit met haar deed, was mijn interesse gewekt. Het klinkt misschien raar, maar voor mijn gevoel heeft het zo moeten zijn dat dit op mijn pad kwam. Ik verliet het kappersvak en ging aan de slag als haarwerkspecialist.’ 

Geruststellen en begeleiden

‘Wat belangrijk is in dit vak, is dat je de klant goed informeert,’ legt Martine uit. ‘Ik kies het haarwerk niet alleen uit; ik kijk samen met de klant wat het beste bij diegene past. Op die manier kun je iemand echt helpen. Zeker als iemand voor het eerst bij ons komt, bijvoorbeeld omdat die net te horen heeft gekregen dat die chemotherapie moet ondergaan. Dan zit die vaak met veel vragen. Ik vind het belangrijk om dan zoveel mogelijk onduidelijkheid weg te nemen, de klant op hun gemak te stellen en goed te begeleiden.’  

Ervaring

‘Doordat mijn moeder en later ook mijn zus borstkanker kregen – beiden zijn gelukkig goed hersteld – kan ik me goed inleven in de klant. Hoewel ik de ziekte zelf niet heb gehad en dus niet precies weet hoe het is om je haren te verliezen, heb ik het wel twee keer van heel dichtbij meegemaakt. Dit raakt me elke keer weer. Ik weet wat het met iemand kan doen en hoe ik kan helpen om dat stukje van hun identiteit te behouden.’ 

Kwetsbaar

Die band met de klant is heel belangrijk voor Martine. ‘Iemand stelt zich heel kwetsbaar op en geeft zich letterlijk en figuurlijk bloot. In eerste instantie ben je vreemden voor elkaar. Dat kan heel spannend zijn. Ik probeer altijd om een goed gevoel te geven, de klant op zijn of hun gemak te stellen, en samen te kijken wat we voor hen kunnen betekenen. We hebben ook veel vaste klanten, bijvoorbeeld mensen met alopecia die ieder jaar terugkomen om een nieuw haarwerk uit te zoeken. Sommige klanten ken ik al zo lang ik hier werk. Dan bouw je ook een heel bijzondere band op met elkaar.’

Een eigen verhaal

‘Iedereen is uniek. Dat is wat mijn werk zo boeiend maakt. Iedereen die hier voorbij komt, heeft zijn eigen verhaal, zijn eigen stukje wereld. Ik ben heel blij en dankbaar dat ik mijn gevoel mag laten zien en mag gebruiken om een ander te begeleiden tijdens het vaak onzekere proces waar ze in zitten. Je hoort iedere dag van alles, soms heel heftige verhalen. Natuurlijk raakt dat me. Soms is de situatie heel verdrietig. Maar als ik zie hoe krachtig en sterk de persoon tegenover mij is, dan is dat ontzettend inspirerend. Ik ben dankbaar dat ik zo veel bijzondere personen mag helpen.’  

Humor

‘Je verwacht het misschien niet, maar er is ook ruimte voor humor. Een tijd geleden belde een klant die al een tijdje een haarwerk van ons droeg. Ze vertelde dat het haarwerk niet goed zat en dat het niet lukte om het in model te krijgen. Het haar stond simpelweg recht overeind. We nodigden haar uit in de zaak om te helpen met de styling en ontdekten toen dat ze het haarwerk achterstevoren droeg. Ja, dan is het niet zo gek dat het raar zit… Volgens mij lachte mevrouw nog het hardst van allemaal!’ 

Wees eerlijk!

‘Mijn advies aan klanten is altijd om kritisch te zijn. Voelt iets niet goed, vind je het haarwerk mooi staan of juist niet? Laat het weten! Volg je gevoel, wees eerlijk en blijf bij jezelf. Daar kan ik wat mee. En ik ben van mening dat ik daar ook heel goed en zuiver mee om moet gaan, iemand gedegen helpen op de juiste manier. De klant moet het gevoel hebben dat die op mijn expertise kan vertrouwen. Ik help anderen zoals ik zelf ook graag geholpen wil worden. Dat is het allerbelangrijkst.’ 

Ervaringen

“Professionele, eerlijke en open sfeer.

Ik voelde me er gelijk op mijn gemak, terwijl het geen makkelijk bezoek voor mij was. Hierdoor viel het me reuze mee en ging ik met een heel goed gevoel de deur uit.

Een echte aanrader!”

- Anna

“Goede uitleg, prima advies, heel vriendelijke behandeling en het resultaat mag er zijn. Toen ik vanmiddag voor het eerst in een kledingwinkel kwam zei de verkoopster: Wat is uw haar prachtig geknipt!

Ik vind dat een groot compliment. Jullie hebben voor een heel natuurlijk haarwerk gezorgd.”

- Liesbeth

“Heel fijn geholpen in het proces tot het dragen van een haarwerk, het uitkiezen, aanpassen en knippen. Ik heb vandaag mezelf weer terug gekregen. Het komt heel dichtbij hoe ik er normaal uitzie. Super lieve begeleiding, en nogmaals toverhanden!
Groetjes Yvonne”

- Yvonne

Een vertrouwd adres

Sikkenk haarspecialisten is een gecertificeerde zorgleverancier.

Daarmee ben je altijd verzekerd van de beste zorg én de maximale vergoeding van je zorgverzekeraar.

Kom onze collectie bekijken

Je bent van harte welkom om onze collectie te komen bekijken. Je vindt ons op Wagenweg 122, 2012 NJ in Haarlem.

Bel ons gerust om een vrijblijvende afspraak te maken.

Maak een afspraak

Om er zeker van te zijn dat wij voldoende tijd voor je kunnen vrijmaken werken wij op afspraak