
Blog
’Ik bewonder onze klanten’
Sikkenk haarspecialisten bestaat al sinds 1928 en is een familiebedrijf dat zowel regionaal als ver daarbuiten bekend staat om zijn uitstekende service en enorme collectie pruiken en pruikaccessoires van hoge kwaliteit. Het spreekt dan ook voor zich dat alleen de beste kandidaten toetreden tot het toegewijde team van haarspecialisten, die er samen voor zorgen dat de klant altijd op de eerste plaats komt. Een van die kandidaten is Janine, die nu deel uitmaakt van het specialistenteam. Dit is haar verhaal!

Meer diepgang
De sociale Janine werkte ruim vijftien jaar met veel plezier als kapster, maar toch begon het ergens te knagen. ‘Ik werkte in een hele leuke, drukke salon met veel vaste klanten. Maar door de hoge werkdruk merkte ik dat ik steeds minder tijd had voor de persoon in mijn stoel. Dat vond ik jammer, want ik vind het altijd belangrijk om een praatje te maken en iemand persoonlijk te leren kennen. Niet alleen omdat dat gezellig is, maar ook omdat ik ervan overtuigd ben dat het een toegevoegde waarde heeft voor de dienst die je levert. Ik miste de diepgang in mijn werk. In mijn hoofd speelde ik daarom al een poosje met het idee om de overstap te maken naar haarspecialist. Toen ik een half jaar geleden een vacature bij Sikkenk haarspecialisten voorbij zag komen, hoefde ik niet lang na te denken.’
Goede begeleiding
‘Ik werd direct heel warm en hartelijk ontvangen. Dat gaf me een goed gevoel: dit was de juiste keuze geweest. Maar het was wel een hele stap, hoor,’ geeft Janine toe. ‘Ik had natuurlijk al veel ervaring als kapper, maar haarspecialist is echt een vak apart. Er komt heel wat meer bij kijken dan bij het werk als ‘reguliere’ kapper. Maar daarin word ik heel goed begeleid door mijn collega’s. Naast dat ik cursussen volg, leer ik ook veel van hen. Ze nemen me overal in mee, maar ik pak inmiddels dingen ook al zelf op.’
Expertise uit het kappersvak
Janine ondersteunt onder andere in het uitzoeken van haarwerken voor klanten. ‘Dat vind ik heel leuk om te doen, omdat het iedere keer weer een uitdaging is. Het haarwerk moet perfect bij iemand passen. Vaak heb ik op het eerste gezicht al wel een paar ideeën in mijn hoofd, maar ik neem ook uitgebreid de tijd om naar de wensen en voorkeuren van de klant te luisteren. Daarbij kan ik goed mijn expertise uit het kappersvak gebruiken om in te schatten welke vorm en kleur bij iemand zou passen.’
Waardevolle gesprekken
‘Je leert iemand heel goed kennen in korte tijd. Dat is soms best confronterend. Toen ik nog werkte als kapster, waren de gesprekken vaak gezellig en luchtig. In deze branche is dat natuurlijk anders. De gesprekken zijn emotioneler en serieuzer. Dat is moeilijk, maar tegelijkertijd heel waardevol. Onze klanten zijn heel open. Dat vind ik bewonderingswaardig. Het is toch een hele stap om hier de drempel over te stappen. En als iemand dan eenmaal in de zaak is, ben ik blij dat ik iets voor hen kan betekenen. Als ik iemand vervolgens zelfverzekerd en trots de zaak weer zie verlaten, dan heb ik mijn doel bereikt.’